Monille arjesta tutut toimintamallit latureiden ja jatkojohtojen kanssa voivat aiheuttaa jopa hengenvaaran

Tukesin mukaan Suomessa tapahtuu vuosittain noin 2000 sähköpaloksi luokiteltavaa hälytystehtävää. Moni niistä olisi vältettävissä. Esimerkiksi puhelimen lataaminen rikkinäisellä laturilla ja jatkojohtojen käyttö ohjeiden vastaisesti on monessa kodissa arkipäivää, muistuttaa POP Vakuutus.

Tiedote-kuva sähköpalo tulipalo palohälytin

Hapertuneet ja rikkinäiset puhelimen laturit voivat aiheuttaa vakavan vaaran

Puhelimet ja niiden laturit ovat nykyään kovassa käytössä, jonka vuoksi ne myös altistuvat enenevissä määrin erilaiselle taipumiselle ja vääntymiselle. Tämä taasen voi johtaa laturin rakenteen heikkenemiseen ja hapertumiseen.

Mahdollista sähköiskua vaarallisempaa on rikkinäisen laturin aiheuttama tulipalon riski. Laturin aiheuttama oikosulku tai ylikuumeneminen voivat sytyttää tulipalon, varsinkin jos johdon lisäksi laturin sisäiset osat ovat vaurioituneet.

Huonoin mahdollinen vaihtoehto on se, että puhelinta ladataan rikkinäisellä laturilla yöaikaan makuuhuoneessa. Näitäkin tapauksia tulee aina ajoittain vastaan, POP Vakuutuksen korvauspalveluiden operatiivinen johtaja Tommi Lehmusvirta kertoo.

Rikkinäinen laturi voi myös aiheuttaa suurempia kustannuksia ilman tulipaloakin. Rikkinäinen laturi voi vaurioittaa ladattavaa laitetta. Epävakaa virta tai virheellinen jännite voivat vahingoittaa laitteen sisäisiä osia, kuten akkua tai latauselektroniikkaa.

POP Vakuutukselta varoitetaan myös kiinalaisista verkkokaupoista tilatuista laitteista ja latureista, jotka eivät useinkaan ole Suomessa CE-hyväksyttyjä ja tuotteissa saattaa siten olla korkeampi tulipalon tai sähköiskun vaara.

Jatkojohto ei ole jatkuva johto

Toinen yleinen kodin sähköongelma liittyy jatkojohtoihin, joita käytetään ohjeistusten vastaisesti jatkuvassa käytössä. Jatkojohtoja ei tulisi käyttää jatkuvassa käytössä sillä liiallinen kuormitus voi aiheuttaa johdon ylikuumentumisen ja jopa palovaaran, erityisesti silloin, jos kytkettyjen laitteiden yhteinen teho ylittää johdon kapasiteetin.

"Moni ei tule tarkistaneeksi jatkojohdon merkintöjä, joista kapasiteetti käy ilmi. Mitä enemmän jatkojohdossa on pistokepaikkoja, sen helpommin laitteiden yhteinen teho ylittää kapasiteetin."

Jatkojohdon jatkuva käyttö voi myös heikentää sähkölaitteiden suorituskykyä ja aiheuttaa jännitteen laskua, mikä voi aiheuttaa laitteiden epävakaista toimintaa tai laitteen rikkoontumisen kokonaan.

"Yleisenä ohjeena on hyvä pitää sellaista ajatusta, että jatkuvassa käytössä olevalle sähkölaitteelle on aina oma kiinteä pistorasiansa. Näin vältytään jatkojohdon jatkuvalta käytöltä," Lehmusvirta muistuttaa.

Jos jatkojohtoa on väliaikaisesti pakko käyttää, kannattaa suosia kytkimellä ja ylijännitesuojalla varustettuja jatkojohtoja.

Myös kelalla olevat jatkojohdot, johtojen ketjuttaminen, sisäkäyttöön tarkoitetun jatkojohdon käyttäminen ulkona sekä jatkojohdolla sähkön jakaminen sisältä ulkotiloihin voi aiheuttaa ylikuumenemista.

Vialliset sähkölaitteet ja asennukset korjattava viipymättä: käyttö ennen korjausta on kielletty

Vakuutusyhtiöiden suojeluohjeet ovat ohjeistuksia, joita vakuutusyhtiöt antavat vakuutuksenottajille vahinkojen ehkäisemiseksi ja vahinkojen sattuessa toimimiseksi oikein. Suojeluohjeissa linjataankin yksiselitteisesti, että vialliset sähkölaitteet ja asennukset on korjattava viipymättä ja niiden käyttö ennen korjausta on kielletty.

"Jos minkään sähkötoimisen laitteen toiminnassa huomaa poikkeavuuksia, on sen käyttö lopetettava välittömästi. Näin ollen esimerkiksi vaurioitunutta puhelimen laturia ei tule käyttää, vaikka se toimisi välillä," Lehmusvirta toteaa.

Lähteet:
Tukes