Ohjeita vahingon sattuessa
Voit tarkistaa oman vakuutusturvasi Oma Palvelusta.
1. Selvitä vahingoittuneen omaisuuden tarkat tiedot
Jos kyseessä on suhteellisen uuden tavaran rikkoutuminen (3 vuotta tai alle) selvitä, voiko laitetta korjata ja kuinka suuret kustannukset korjaamisesta aiheutuisi. Ensisijainen korvaustapa on aina laitteen korjaaminen. Selvitä myös, onko tuotteessa takuuta jäljellä ja voitko saada takuun kautta korvausta.
Mikäli vahinko on aiheutunut kerros- tai rivitalon kiinteälle sisustukselle, tarvitsemme vahinkoilmoituksen liitteeksi kiinteistövakuutuksen korvauspäätöksen. Voit toimittaa edellä mainitun myös jälkikäteen Oma Palvelun kautta, kun saat sen itsellesi. Koti-irtaimistovakuutus on toissijainen vakuutus, kun kyseessä on esimerkiksi huoneiston kiinteät sisusteet, kuten lattia- tai seinämateriaalit. Yleisesti ottaen kiinteistövakuutus korvaa huoneiston pinnat alkuperäiseen tasoon asti. Kiinteistövakuutuksen korvauspäätöksen voit pyytää taloyhtiötä edustavalta taholta, kuten isännöitsijältä.
2. Tee vahinkoilmoitus
Tee vahingosta ilmoitus Oma Palvelussa. Vahinkoilmoitus voidaan käsitellä sujuvasti, kun annat meille mahdollisimman tarkat tiedot vahingoittuneen omaisuuden merkistä, mallista, iästä ja uuden vastaavan tuotteen hinnasta tai korjauskuluista. Vahinkoilmoitukseen voit liittää linkin uuteen ominaisuuksiltaan vastaavaan tuotteeseen.
Älä hävitä vahingoittunutta tavaraa tai kuittia ennen kuin olet saanut korvauspäätöksen. Esineiden ostotositteet on hyvä säilyttää, jos esineelle tapahtuu esimerkiksi sen takuuaikana jotakin sellaista, josta voit hakea korvausta esineen valmistajalta.
3. Käsittelemme ilmoittamasi vahingon
Ilmoitamme, kun vahinko on käsitelty ja lähetämme sinulle korvauspäätöksen. Mikäli tarvitsemme lisäselvityksiä ennen ratkaisun tekoa, otamme sinuun yhteyttä.