Näistä varusteista moottoripyöräilijän kannattaa huolehtia erityisen hyvin.
Huolletun ajoneuvon lisäksi myös moottoripyörävarusteiden kannattaa olla priimakunnossa kesän kynnyksellä, jotta ajaminen sujuu mahdollisimman mukavasti ja turvallisesti. Ennen ensimmäistä ajoa on hyvä käydä varusteiden kunto läpi ja päivittää tarvittaessa kulahtaneimmat ajan tasalle. POP Vakuutuksen moottoripyöräasiantuntija listasi moottoripyöräilijän tärkeimmät varusteet, joiden kunnosta kannattaa pitää erityisen hyvää huolta. Niin aloittelija kuin kokenut konkarikin voi napata tästä vinkit ajovarusteiden huoltoon ja hankintaan.
Kypärä on motoristin arvokkaimmista varusteista – eikä pelkästään hintansa puolesta. Kypärälle ei ole yksiselitteisesti määritelty tiettyä käyttöikää, sillä se voi vaihdella paljonkin laadusta riippuen. Laadukas kypärä voi hyvin kestää kymmenenkin vuotta, kun halvemman muovikypärän elinikä voi olla vain pari vuotta. Kaatumisen jälkeen kypärä kannattaa aina vaihtaa uuteen. POP Vakuutuksessa moottoripyörän kaskovakuutus kattaa myös kypäräsi.
Jos olet hankkimassa uutta kypärää, kannattaa ehdottomasti panostaa laatuun, vaikka hinta vähän kirpaisisikin. Lasikuitukypärät ovat muovisia kestävämpiä, sillä kypärän kuori on kuitukypärissä kovempi ja sitkeämpi ja näin myös turvallisempi. Tarkista myös uutta kypärää hankkiessasi, että se on läpäissyt kaikki turvallisuustestit. Värilläkin voi olla väliä: kirkasvärinen kypärä erottuu liikenteessä paremmin ja parantaa kuskin turvallisuutta.
Umpikypärä on turvallisin vaihtoehto, sillä se suojaa myös leukaa. Erityisesti maantieajossa kannattaa ehdottomasti olla visiiri. Kypärän pitää istua hyvin ja sen tulee tuntua mieluummin aavistuksen tiukalta kuin mukavalta. Yksi yleisimpiä aloittelijan virheitä on hankkia liian iso kypärä. Kun kypärä alkaa löystyä, kannattaa alkaa miettiä uuden kypärän hankkimista. Kaatuessa liian löysä kypärä saattaa lentää pois päästä ja pää jää suojaamatta.
Kypärän käyttöikää voi pidentää hyvällä huolenpidolla, esimerkiksi pesemällä se aina ajokauden jälkeen. Useimmissa kypärissä sisäpehmusteet voi irrottaa ja pestä. Lisäksi kypärän kuori kannattaa pestä vedellä ja saippualla. Jos kypärässäsi on visiiri, ole sen kanssa erityisen tarkka, jotta se ei naarmuunnu. Käytä puhdistukseen pehmeää kangasta, sillä jopa karkea paperi saattaa naarmuttaa pintaa ajan mittaan.
Moottoripyöräilijä ei voi lähteä kurvaamaan liian kevyissä vetimissä. Syyksi riittää mielikuva kovassa vauhdissa asfalttia vasten hioutuvasta ihosta. Auts. Laadukas ajopuku on valmistettu useimmiten nahasta. Myös vedenpitävä goretex-kangas käy. Voit valita joko kaksiosaisen ajopuvun, johon kuuluu takki ja housut, tai ajohaalarin mieltymyksiesi mukaan. Viimeaikoina moottoripyöräilijöillä on näkynyt yhä enemmän myös kevlarilla vahvistettuja ajofarkkuja. Niissä on kevlarin lisäksi paikat esimerkiksi polvisuojille. Näin ollen ne ovat turvalliset ja katu-uskottavat samalla kertaa.
Jokaiselle moottoripyöräilijälle ovat varmasti tuttuja pukuun ajon aikana liimautuvat ötökät. Nahkaista ajopukua voi puhdistaa esimerkiksi veteen kastetulla kankaalla ja pienellä määrällä saippuaa. Jos ötökät ovat liimautuneet pukuun tiukasti, puhdistuksessa voi käyttää vaikka hammas- tai kynsiharjaa apuna. Kun puku on kuivunut, se on hyvä rasvata pehmeäksi nahan huoltoon tarkoitetulla rasvalla. Rasva suojaa nahkapintaa ja pidentää sen käyttöikää. Rasvavaihotehtoja on useita, mutta esimerkiksi mehiläisvahaa, valjasrasvaa tai satularasvaa kannattaa kokeilla.
Goretex-puvun voi pyöräyttää pesukoneessa matalassa lämpötilassa (30-40 astetta) ilman huuhteluainetta. Pukua ei kannata pestä liian usein, pari kertaa vuodessa riittää. Jos puku on vain ulkopuolelta likainen, pelkkä harjaaminen tai kostealla rätillä hankaaminen voi riittää.
Kunnolliset ajohanskat suojaavat, pitävät yllä hyvää ajotuntumaa ja pitävät kädet kuivina ja lämpiminä. Hanskojen kannattaa istua kuin… no, hansikas, jotta ajotuntuma säilyy hyvänä. Olosuhteista riippuen hanskoja kannattaa olla useampi pari eri keleille. Sadekelillä vedenpitävät goretex-hanskat ovat hyvä valinta. Kannattaa myös muistaa, että sateessa kaatumisen riski on suurempi, joten hanskojen ei kannata olla kuitenkaan ohuimmasta päästä. Nahkaiset ajohanskat ovat kuivalla kelillä monen mielestä mukavin vaihtoehto. Jos sää on kylmä, hieman tilavammat ja paksummat hanskat lämmittävät paremmin. Lämpimään kesäsäähän hyvin istuvat ja hieman ohuemmat nahkahanskat ovat mukavin vaihtoehto.
Ajokenkien tärkein tehtävä on suojata jalkaa. Siksi kannattaa varmistaa, että kengissä on vahva tuki erityisesti nilkan kohdalla. Hyvä ajokenkä on kaikin puolin vahvaa tekoa, jotta jalka on suojattu esimerkiksi siltä varalta, että se jää moottoripyörän alle. Vedenpitävissä ajokengissä avainsana on jälleen goretex. Kengän tulee tietysti olla myös mukava jalassa, mutta kannattaa muistaa, että kävelymukavuus ei ole ajokenkien tärkeimpiä ominaisuuksia, sillä niillä harvoin talsitaan pitkiä matkoja.
Moottoripyöräilijöille on tarjolla monenlaisia suojia. Tärkeimmät lisäsuojilla suojattavat paikat ovat niska ja nivelet. Polvi- ja kyynärnivelet kannattaa suojata erikseen, sillä ne ottavat kaatuessa usein ensimmäisenä osumaa. Pahojen asfalttipalovammojen ehkäisyn lisäksi suojaukset varmistavat, että iskun voima kohdistuu laajemmalle alueelle. Niskatuki suojaa erityisesti kaulaa ja niskaa ja ehkäisee niskan liiallista taipumista taakse. Niskatukea valittaessa kannattaa kuitenkin varmistaa, että se ei estä pään liikkumista niin, että pään kääntäminen ja sitä kautta ympäristön havainnointi hankaloituu.