Suomalaisten autoilu on romahtanut poikkeusolojen myötä – autoilun kustannukset ovat nyt suurennuslasin alla
Suomalaiset ovat vähentäneet merkittävästi autoilua epidemian aikana, ilmenee POP Vakuutuksen Taloustutkimukselta tilaamassa tutkimuksessa. 23 % vastaajista on vähintään puolittanut ajokilometrinsä, ja joka kymmenes on käytännössä lopettanut ajamisen kokonaan. Auton todelliseen käyttöön skaalautuvat mallit muun muassa vakuutuksissa ovat nyt merkityksellisimpiä kuin koskaan.
- Julkaistu:
- Päivitetty:
- Lehdistötiedotteet
Monella on tarve sopeuttaa taloutensa menoja
COVID-19-tartuntatautiepidemian myötä hallitus on päättänyt poikkeuksellisista kansalaisten arkeen vaikuttavista rajoitustoimenpiteistä. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi on siirrytty laajalti etätöihin ja myös koululaiset opiskelevat toistaiseksi etäkoulussa. Lähikontakteja suositellaan välttämään, ja suomalaisten harrastuksiin kuuluu tällä hetkellä lähinnä ulkoilu turvavälit huomioiden, leipominen ja television katselu. Tämä kaikki on johtanut oman elinpiirin pienentymiseen, ja se puolestaan näkyy suoraan autoilun vähentymisessä. Moni suomalainen miettii talouttaan ja kustannuksiaan nyt tarkasti. Merkittävä osa autoilun kustannuksista ei kuitenkaan jousta auton käytön mukana. Aiemmin liikennekäytöstäpoisto on ollut ainut tapa säästää ajoneuvovakuutuksissa, jos käyttöä on vähemmän. Kilometrihinnoitellut vakuutukset ovat kuitenkin kasvattamassa suosiotaan myös Suomessa.
POP Vakuutuksen huhtikuussa teetättämä tutkimus osoittaa, että normaalioloissa 75 % suomalaisista ajaa alle 20 000 kilometriä vuodessa. Autoilu on kuitenkin vähentynyt merkittävästi poikkeusolojen aikana. Tutkimuksen mukaan miltei joka neljännes autoilija ajaa poikkeusolojen myötä ainakin puolet vähemmän kuin normaalioloissa. Vastaajista vain kolmasosan ajokilometreihin tilanne ei ole vaikuttanut juurikaan, mutta joka kymmenes autoilija on lopettanut autolla ajamisen miltei kokonaan. Poikkeusolojen ajokilometrimäärissä ei ollut huomattavia paikkakuntakohtaisia tai perhemalliin liittyviä eroja, vaan ajokilometrit olivat laskussa tasaisesti eri jaotteluissa.
### Kilometripohjainen autovakuutus kiinnostaa erityisesti poikkeusoloissa
Vuonna 2016 POP Vakuutus toi ensimmäisenä Suomessa markkinoille autovakuutuksen, jossa sekä liikenne- että kaskovakuutuksen hinnoittelu perustuu omiin ajettuihin kilometreihin.
”Kun aikanaan toimme markkinoille kilometripohjaisen hinnoittelun, ajattelimme että siitä hyötyisivät etenkin vähän ajavat sekä kakkosautojen omistajat. Tämmöistä tilannetta ja radikaalia ajotottumusten muutosta emme tietenkään osanneet ennustaa”, taustoittaa POP Vakuutuksen varatoimitusjohtaja Marko Lindfors.
Kuten tutkimus osoittaa, on hyvin todennäköistä, että epidemian takia ajokilometrit jäävät vuositasolla normaalia pienemmiksi. POP Vakuutuksen autovakuutus on kilometripohjainen, eli omat ajetut kilometrit vaikuttavat sekä liikenne- että kaskovakuutuksen hintaan.
”Mitä pidempään poikkeusolot jatkuvat, sen pidempään autot pysyvät parkissa. Ja kun ajokilometrejä kertyy vähemmän, on myös autovakuutusten hinta oltava pienempi. Tähän kasvavaan tarpeeseen me vastaamme”, toteaa POP Vakuutuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Jussi Rossi.
*Suomen Vahinkovakuutus Oy:n Taloustutkimus Oy:llä teettämässä tutkimuksessa tarkasteltiin COVID-19-tartuntatautiepidemian vaikutuksia suomalaisten autoilutottumuksiin. Tutkimuksen kokonaisotanta oli n=1000, virhemarginaali on noin noin ±3 prosenttiyksikköä 95 prosentin luottamustasolla. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluin huhtikuussa 2020. *