Siirry sisältöön

Autovakuutuksen kilpailuttaa useammin mies kuin nainen

Vuoden vaihde on vilkasta aikaa autovakuutusmarkkinoilla. Yhä useammat kilpailuttavat vakuutuksensa säännöllisesti, sillä kilpailuttaminen käy nykyään helposti verkossa. Miehet ovat selvästi naisia aktiivisempia vakuutusten kilpailuttamisessa, vaikka POP Vakuutuksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan hinta on tärkeä tekijä sekä miehille että naisille. POP Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen asiantuntija Emilia Sonné muistuttaa, että hinnan lisäksi kannattaa aina tutustua myös vakuutuksen sisältöön.

Miehen ja naisen jalka auton vieressä

Miehet ovat naisia aktiivisempia hankkimaan ja kilpailuttamaan autovakuutuksia. POP Vakuutuksen teettämästä kyselystä* selviää, että 75 prosenttia miehistä ilmoittaa hoitavansa autovakuutuksen hankinnan itse. Naisista sen sijaan vain 38 prosenttia ilmoittaa hankkivansa autovakuutuksen itse.

Naiset antavat miehiä useammin puolisonsa hoitaa autovakuutusasiat. Naisista lähes kolmannes ilmoittaa puolisonsa hoitavan autovakuutuksen hankkimisen, kun miehistä vain noin viisi prosenttia ilmoittaa puolison hoitavan taloutensa autovakuutushankinnat.

Miehet myös useimmiten hoitavat autovakuutusten kilpailuttamisen: miehistä kolmannes kilpailuttaa autovakuutuksensa parin vuoden välein, kun naisista näin tekee neljäsosa. Kyselytutkimus paljastaa, että sama ilmiö toistuu myös kotivakuutuksen kohdalla, sillä miehet kilpailuttavat kotivakuutuksiakin aktiivisemmin kuin naiset.

— Tämä on siinä mielessä erikoista, että hinta on yksi tärkeimmistä tekijöistä vakuutusten valinnassa sekä miehille että naisille. Kilpailuttamisen avulla on mahdollista varmistaa omalle vakuutukselle edullisin hinta, kertoo Sonné.

Vertaa sisältöä, älä pelkkää hintaa

Vuoden 2017 tammikuisen liikennevakuutuslain uudistumisen jälkeen vakuutusyhtiöt ovat entistä vapaammin pystyneet kehittämään ja uudistamaan liikennevakuutuksiaan. Tämä on vaikuttanut liikennevakuutusten hintoihin ja bonuksiin.

Ennen uudistusta bonukset kertyivät autokohtaisesti, mutta nyt bonukset kertyvät kuskikohtaisesti. Henkilökohtaisen bonuksen muodostumiseen vaikuttavat esimerkiksi vakuutuksenottajan ajovuosien määrä ja vahinkohistoria. Lisäksi bonuksissa on vakuutusyhtiökohtaisia eroja.

— Nyt kannattaa huomioida erityisesti vakuutusyhtiöiden väliset erot esimerkiksi lähtö- ja maksimibonusten suuruudessa sekä vahinkojen vaikutukset bonuksiin. Lisäksi omavastuissa ja turvien sisällöissä on eroja, toteaa Sonné.

Kuten POP Vakuutuksen kyselyssä ilmeni, hinta on sekä mies- että naiskuskeille tärkeä tekijä autovakuutusten valinnassa. Vakuutuksia hankkiessa ja kilpailuttaessa on kuitenkin erittäin tärkeää kiinnittää huomiota myös vakuutusten sisältöön.

— Hinta vaikuttaa päätökseen varmasti paljon, mutta vakuutuksen sisältöönkin kannattaa tutustua tarkasti. Halvin vakuutus voi osoittautua pettymykseksi siinä vaiheessa kun vahinko on tapahtunut. Kattaako vakuutuksesi esimerkiksi auton takalasin kolhut vai pelkän tuulilasin vauriot?

Näin kilpailutat autovakuutuksesi kätevästi verkossa

  • Useimmilla vakuutusyhtiöillä on verkkosivuillaan vakuutuslaskuri, jonka avulla voit laskea vakuutusmaksujen suuruuden.
  • Verkossa voit myös tutustua vakuutuksen sisältöön rauhassa itse ja käyttää aikaa sisältöjen vertailuun.
  • Mieti etukäteen, mitkä riskit ovat olennaisimpia juuri sinun ajoneuvosi kohdalla ja mitä turvia kannattaa ottaa. Jos ajat paljon, kaskovakuutuksen lasi- ja eläintörmäysturvat voivat olla sinulle tärkeämpiä kuin sellaiselle, joka ajaa vain lyhyitä matkoja kaupungissa.
  • Minkä ikäinen autosi on? Tavallisesti uudet autot tarvitsevat kattavamman turvan kuin iäkkäämmät autot.
  • Mieti myös vuosittaisia ajokilometrejäsi: riittääkö sinulle kilometrihinnoiteltu Kilsa-autovakuutus, joka on vähän ajaville edullisempi vaihtoehto?

*Kyselyn toteutti POP Vakuutuksen toimeksiannosta tutkimusyhtiö M3 Research huhtikuussa 2017. Kyselyyn osallistui 1000 suomalaista aikuista eri puolilta Suomea, iältään 18−65-vuotta.

Lisätiedot ja mediayhteydet

Jasmina Mero

Jasmina Mero

Markkinointi

  • jasmina.mero@suomenvahinkovakuutus.fi