Kesälomareissulle ei lähdetä ilman matkavakuutusta – matkavakuutuksen suosio pitää pintansa taloustilanteesta huolimatta

Suomalaisten lomamatkasuunnitelmat ovat viime vuosina kokeneet turbulenssia yleisen taloustilanteen ilmakuopissa. Pian alkavien kesälomien kynnyksellä on aika selvittää, miten taloustilanteen muutokset kotimaassa ja maailmanlaajuisesti vaikuttavat suomalaisten lomasuunnitelmiin ja matkavakuutuksen suosioon.

Kesäloma kuvituskuva

Noin kolmasosa matkustaa ulkomaille lomalle harvemmin kuin kerran vuodessa

Kyselytutkimuksessamme selvitimme muun muassa, kuinka usein vastaajat matkustavat ulkomaille lomamatkoille. Vastaajista yli 30 prosenttia ilmoitti matkustavansa ulkomaille lomalle harvemmin kuin kerran vuodessa.

28 prosenttia vastaajista kertoi matkustavansa ulkomaille lomailumielessä jopa 2–4 kertaa vuodessa, kun taas neljäsosa vastaajista matkustaa ulkomaille lomalle kerran vuodessa.

Yli 13 prosenttia vastaajista ei matkusta ulkomaille lainkaan tai lomailee vain Suomessa.

Yli viidesosa ei tiedä, että jatkuva matkavakuutus on voimassa myös kotimaan matkoilla

Matkavakuutuksen voimassaolo kotimaassa, kun matka ylittää 50 kilometriä kotoa, on tärkeä tekijä matkavakuutusta hankittaessa jopa 61 prosentille vastaajista.

23 prosenttia vastaajista ei kuitenkaan ollut tietoisia, että jatkuva matkavakuutus kattaa myös kotimaan matkakohteet, jotka sijaitsevat yli 50 kilometrin päässä kodista.

Selvästi meillä vakuutusyhtiöillä on tässä asiassa vielä tiedottamisensarkaa. Jatkuva matkavakuutus on huoleton valinta niin kotimaassa kuin ulkomaillakin matkustaville, POP Vakuutuksen korvauspalveluiden operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta toteaa.

Vain 15 % vastaajista voisi matkustaa ulkomaille ilman matkavakuutusta

Suomalaiset ovat matkavakuutususkollista kansaa ja kyselyn mukaan vain 15 prosenttia vastaajista voisi matkustaa ulkomaille ilman matkavakuutusta.

"Ulkomailla matkustajia kiusaavat erityisesti erilaiset infektiot ja ruokamyrkytykset. Pelkkä vierailu sairaalassa tulee usein kalliiksi, puhumattakaan, jos sattuu sairastumaan vakavammin ja tarvitsee esimerkiksi ambulanssilennon koti-Suomeen. Kalleimmissa tapauksissa ambulanssilennon kustannukset voivat kivuta jopa yli sataan tuhanteen euroon," Lehmusvirta muistuttaa.

Matkavakuutuskorttia kannattaakin pitää aina mukana. Sen avulla pystyy todistamaan helposti, että matkavakuutus on voimassa. POP Vakuutuksessa vanhemman matkavakuutus kattaa myös mukana matkalla olevat alle 18-vuotiaat lapset perheen matkustaessa yhdessä.

Kyselytutkimus toteutettiin sähköpostin välityksellä lähetetyllä kyselylomakkeella ja siihen vastasi noin 2870 henkilöä.