Vakuutuskonkari Sami Malinen on tehnyt mittavan uran vakuutusalalla

POP Vakuutuksen yhdeksäs rekrytointi vuonna 2012 oli muuan Sami Malinen, joka sai tehtäväkseen laittaa pystyyn silloisen POP Vakuutuksen asiakaspalvelukeskuksen ja puhelinmyyntiorganisaation. Turvallisuuteen liittyvät asiat ovat aina olleet lähellä Samin sydäntä ja työskentelipä hän myös vuoden verran rauhanturvaajana Kosovossa vuonna 2004–2005. Vakuutusyhtiössä työskentelyn voisikin sanoa olleen jonkinlaista luontaista jatkumoa myös vapaapalokunnan toiminnassa mukana olevalle Samille.

Töissä meillä - Uratarinakuva Sami Malinen

POP Vakuutus on puoliksi kuin oma lapsi

Vuonna 1999 oli Samin uran kannalta käänteentekevä vuosi, kun hän sai opintoihin sisältyneen työharjoittelupaikan silloisesta Tapiolasta. Kyseisestä harjoittelusta tuli Samin omien sanojen mukaan 11 vuoden mittainen. Sami työskenteli aluksi palveluneuvojana, sen jälkeen asiantuntijana sekä tuotekouluttajana. Viimeiset vuodet Tapiolassa hän työskenteli esihenkilötehtävissä. Vuonna 2012 Sami aloitti työskentelyn juuri perustetussa POP Vakuutuksessa.

"Olin rekrytointi numero 9. Silloin tehtävänäni oli laittaa pystyyn asiakaspalvelukeskus. Siihen liittyi paljon erilaista järjestelmäjumppaa."

Kaksi ja puoli vuotta vierähti niissä tehtävissä, kunnes Sami lähti headhunterin houkuttelemana hetkeksi toisaalle työskentelemään. Veri veti kuitenkin takaisin.

"Oli ikävä takaisin POP Vakuutukseen, kun olin alusta asti ollut mukana. Tämähän on puoliksi kuin oma lapsi. Täällä oli silloin avoin paikka, jota hain. Sitä ennen vielä varmistin, että onko niin, että takaisin olisi vielä tulemista. Oli muitakin haastateltavia. Sain sen paikan asiakas- ja korvauspalvelun vetäjänä."

Startup-henki vahvaa alusta asti: "Koko homman suola"

Sami kertoo arvostavansa POP Vakuutuksella erityisesti olematonta hierarkiaa. Tittelit on heitetty roskiin heti alussa.

"Tosi raju startup-henki on ollut päällä. Kaikki osallistuivat ja tekivät alkumetreillä vähän kaikkea. Se on ollut koko tämän homman suola, ainakin omalta osaltani. Täällä on hyvä olla töissä. Olla fiksujen ihmisten ympäröimänä."

Sami kertoo, että on päässyt esimerkiksi työkiertoon helposti.

"Jos on pitänyt laittaa jotain uutta talossa pystyyn, niin minua on vähän niin kuin käytetty sellaiseen. Ei ole käynyt tylsäksi. Erilaisten pestien tontit ovat olleet laajoja."

Lokakuusta 2023 Sami on toiminut uudessa pestissä, joka kulkee nimellä Head of Partnerships & Offline sales, kun POP Vakuutuksen toimintoja uudistettiin syksyllä 2023.

"Uudet tehtävät ja vastuut antavat aina lisää kipinää työarkeen. Ajoneuvomarkkinan vaihtelut, bisneksessä tapahtuvien ilmiöiden seuraaminen, uudet ja olemassa olevat kumppanuudet sekä niiden kehittäminen tuovat mukanaan paljon uutta opeteltavaa."

Hybridityön arvostus on korkeaa – työn vastapainona mahdollisimman aktiivista elämää

Sami kertoo viihtyvänsä toimistolla paljon lyhyen työmatkansa vuoksi, mutta POP Vakuutuksen hybridityöskentelyn malli saa kuitenkin kiitosta.

"Arvostan hybridimallia isosti, se toimii meillä älyttömän hyvin. Myös esihenkilönä toimiessani tämä hybriditekeminen on näyttäytynyt hyvänä ja toimivana ratkaisuna."

Entäpä sitten työn vastapaino? Mitä Sami Malinen tekee vapaa-ajallaan?

"Kaikenlainen sportti kiinnostaa. Elän aktiivista elämää. Pelaan padelia ja esimerkiksi kesäaikaan harrastan päivävaelluksia."

Myös musiikki on Samille tärkeää ja sitä hän kuluttaakin niin tallenteina kuin live-muodossa. Samilla on takanaan myös pitkä vapaaehtoisura vapaapalokunnassa, jossa hän on viimeiset 10 vuotta ollut mukana hallituksessa ja jäsentoiminnassa.