Siirry sisältöön

Miten saan tuontiautolleni vakuutuksen ja rekisteröinnin?

Käytännössä voit ottaa tuontiautolle liikenne- ja kaskovakuutuksen jo siinä vaiheessa, kun autoa lähdetään tuomaan EU- tai ETA-maasta Suomea kohti. Tarkista kuitenkin, salliiko lähtömaa suomalaisen liikennevakuutuksen ottamisen. Mikäli haluat varmistaa kattavan turvatason heti auton ostohetkestä alkaen voit olla suoraan yhteydessä myyntipalveluumme.

Kysymme sinulta puhelimitse muutamia tietoja, jotta saamme tuontiauton vakuutettua. Näitä ovat ajoneuvon tarkat yksilöintitiedot: merkki, malli, sylinteritilavuus, teho kilowateissa, auton paino, käyttövoima, vuosittaiset ajokilometrit, käyttöönottovuosi, valmistenumero, korityyppi ja tieto siitä, onko kuljettaja alle 25-vuotias.

Saapuessasi Suomalaiseen satamaan auto ajetaan tulliin ja tehdään käyttöönottoilmoitus. Mikäli ajoneuvo on yhä rekisteröitynä toiseen ETA-maahan, rekisterikilvet ovat ajoneuvossa kiinni ja sillä on Suomessa voimassaoleva liikennevakuutus, ajoneuvon voi ajaa kotiin. Mikäli näin ei ole, ajoneuvon siirtämistä varten tarvitaan siirtolupa.

Autoon saa tullista siirtoluvan (ns. tarrakilvet) ja ajoluvan, jolla voi ajaa Suomessa enintään kolme kuukautta. Viimeistään tullissa otetaan autoon myös liikennevakuutus merkitsemällä siirtolupa-anomukseen vakuutusyhtiön nimi. Mahdollista on myös ottaa siirtolupaan liittyvä siirtovakuutus.

Jotta voit rekisteröidä auton, autovero pitää olla maksettu ja auton rekisteröintikatsastus tulee olla hyväksytty. Suomeen tuotu auto pitää rekisteröidä katsastustoimipaikalla, toisin sanoen et voi rekisteröidä ulkomailta ostettua autoa sähköisesti.

Kaikki usein kysytyt kysymykset

Etkö löytänyt vastausta?

Ota meihin yhteyttä

Oma Palvelussa hoidat vakuutusasioita 24/7

Oma Palvelussa asioit helposti ja nopeasti. Voimme käsitellä kaikkia vakuutusasioitasi viestien välityksellä, ja monenlaiset muutokset saat hoidettua välittömästi itse. Kiireellisissä asioissa voit soittaa, mutta useimmiten asioit näppärästi Oma Palvelun kautta silloin kun sinulle parhaiten sopii. Oma Palvelussa voit esimerkiksi:

Asiakaspalvelu ark. 9-15.30

Autamme henkilökohtaisissa vakuutusasioissa

Myyntipalvelu ark. 9-16.30

Uudet vakuutukset ja tarjouspyynnöt. Voit jättää myös soittopyynnön soittaessasi palvelun ollessa suljettuna.

Korvauspalvelu ark. 9-12

Korvauspalvelu auttaa sinua uusissa ja jo avoinna olevissa vahinkoasioissasi

POP Henkilövahinkojen matkahätäpalvelu

Matkahätäpalvelu auttaa sinua 24h kun tarvitset välitöntä apua matkallasi sattuneen henkilövahingon hoidossa.

Liikennevakuutuspalvelu ark. 9-15.30

Lakisääteisen liikennevakuutuksen vakuutus- ja vahinkoasiat

Pyydä tarjous

Olemme yhteydessä sinulle sopivana ajankohtana

Chat-palvelu ark 9-15.30

Chat palvelee sinua vakuutuksiin liittyvissä asioissa